2012-09-10

JUAN GIMéNEZ - KEMGÖZ (REGARD DE L'APOCALYPS)


2012 başında çevirip, çizgidizgisini yaparak yayınladığım çalışma, okuyucuya iletildiği mekandaki teknik bir sorun nedeniyle erişilemez hale gelmiş. "Boşlukta kaybomasın" diyerek buradan tekrar aktarıyorum türün meraklılarına.

Özgün İsmi: Le regard de l'apocalypse
Yazan: Roberto Dal Prà
Çizen: Juan Giménez
Yayım Yılı: 1991
Özgün Dili: Fransızca
Yayınevi: Bagheera (1991), Soleil (2005)
Tür: Fantezi
Çeviriye kaynak metin: İngilizce,
Heavy Metal (Haziran 1993 - Vol. 17 No. 3, Apocalypse: The Eyes Of Doom)
Çeviri / Çizgidizgi: Mr.YER6


Juan Giménez Kimdir:
16 Kasım 1943, biz çizgiseverler için önemli bir tarih sayılmalı ve bayram ilan edilmeli; çünkü çizgiroman'ın Michelangelo'su Juan Antonio Giménez López, Arjantin'in Mendoza kentinde bu tarihte dünyaya geldi.

Endüstriyel Tasarım ile ilgili bir meslek lisesinde okuduktan sonra İspanya'ya gidip Barcelona'da Güzel Sanatlar Akademisini bitiren Giménez'in Arjantin'de yaşadığı yıllarda Hugo Prat ve Solano Lopez'den büyük oranda etkilendiği söylense de onun tarzında bu çizerlerinkinden eser yoktur, kanımca. Bu esin olsa olsa, çizgiroman ile ilgilenmesine ve bu alanda çalışmak hevesine kaynaklık etmiştir.

Giménez'in  ilk çalışmaları Arjantin'de Colomba ve Record gibi yayınlarda yer alıyor. İspanya'da Zona 84 ve Comix İnternational için işler yapıyor, İtalyanlar için Laciostory ve Skorpio gibi dergilere çiziyor. Bu dönemdeki çalışmaları genellikle savaş ve bilim kurgu öyküleri tarzında.

1980'de tasarladığı ve hastalıklı bir taksi sürücüsünü tanımladığı Harry Canyon isimli karakter  Heavy Metal dergisinin yapımcılığını üstlendiği ve aynı ismi taşıyan fantezi-bilimkurgu tarzı animasyon filmiyle 1981'de seyirciyle buluşuyor.

80'ler süresince Avrupa dergilerine çeşitli işler yapmayı sürdürüyor. Warren yayınlarının çıkardığı 1984 dergisinin İspanya versiyonunda, Fransızların ünlü Metal Hurlant'ında (ki Amerikan, Heavy Metal dergisinin temelidir) ve yine İtalyanların L'Eternauta dergilerinde çizgisel anlatı alanında yenilikler denediği sayısız ürünü yayınlanıyor. Bu tarihlerde en iyi tanınan eserlerinden biri olan ve kısa bilim kurgu öykülerinden oluşan Time Paradox serisine imza atıyor. Ki, bu seriden bir bölümü daha önce çevirmiş, balonlamış ve Çizgiliforum'da yayınlamıştık. Ayrıca yine bu dönemde yaptığı, The Fouth Power (Le Quatrième Pouvoir) ve Ricardo Barreiro tarafından yazılan The City çalışmaları da dikkate değer bulunur.

"Giménez tarzı" denilince, çizgilerde teknik ve tarihi detaylara aşırı önem verip özen gösteren bir çizim biçemi akla gelir. Bununla birlikte öykülerin görselleştirilmesinde sinematografik taktikler kullanır. Dikkatle okunduğunda olay örgülerini "görüntü dili" çerçevesinde kurgulayıp resimlediği gözlenebilir.

Bu denli başarılı bir çizerin Carlos Trillo, Emilio Balcarce, Roberto Dal Prà ve Chilean Alejandro Jodorowsky gibi yazarların gözdesi olması kaçınılmazdır elbette... Özellikle Jodorowsky ile birlikte yarattıkları Metabarons ülkemizde yayınlanmamış olsa dahi Türk çizgiroman severlerin yutkunarak izledikleri bir seri olarak öne çıkmaktadır…

4 yorum:

  1. Harika bir sunum ve harika bilgiler işte insana zevk veren ve teskin eden bir sayfa.Çok sağol mr.yer.6.
    serdary67

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Serdar. Diğer kayıplarımı da tespit edip, buradan tekrar erişilebilir kılmaya çalışacağım. Tabi sen gibi daha önceden indirmiş olanlar için pek bir faydası olmayacak ama yine de uçup gitmesin onca uğraşım..

      Sil
    2. Tabi ben gibi daha önceden indirme imkânına sahip olamamış olanları ihmal etmemekte fayda var. :) Bu yönde çalışmalarının devamını bekliyorum, dediğin gibi, onca değerli işin birilerinin keyfine bağlı olarak buhar olup gitmelerine izin vermemek gerek.

      Juan Gimenez, benim de çevirmeye heveslendiğim bir büyük çizgi devi, güzel anlatımın için ve henüz okumuş olmasam da değerli çalışman için peşinen teşekkürler.

      Sil
    3. teşekkür ederim Süheyl, hatalarım varsa affola.. Gimenez'i eskiden de severdim ama çevirirken, kulallandığı görsel anlatım dili üzerine düşünme şansım oldu. onun dehasını kavramak için biraz daha eğilmek gerekiyormuş üstüne. özetle sadece iyi bir çizer değil sinema dilini de başarıyla kullanan harika bir anlatıcı Gimenez.

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...